Naa er klokka 05.20 og jeg bruker vanligvis ikke aa vaere saa veldig vaaken paa denne tiden…. Natt-toget til Hanoi fra Hue kommer paa et ukristelig tidspunkt syns jeg! Spesielt siden det ikke ble saa mye soevn paa toget heller. Men naa er vi altsaa i Hanoi, Vietnams hovedstad. Jeg vet det er midt paa natta, men folk gaar med dynejakker og lue, og vi begynner saa smaat aa fantasere om aa forandre billetten vaar og dra tidligere til Bangkok der det er deilige 35 grader i forhold til de 15 som er meldt her…. Faa se hvordan byen tar seg ut paa dagstid!

Det har vaert veldig daarlig med oppdateringer, men aa finne en pc som lar meg komme inn paa bloggen har ikke vaert lett. Litt om hva vi har opplevd siden Kambodsja foelger:

Nha Trang var varmt og strand og snorkling og bittelitt kultur. Jeg ble solbrent foerste dag og satt mest i skyggen etter det (kommer ikke hjem saa gyldenbrun som jeg oensker). Dro derfra med fly til Hoi An, og angra litt med det samme. Skjoente fort at vi dro fra stabilt varmt vaer til litt mer utrygt omraade, smaaregna i fire dager. Det moette vi paa to av de vi reiste i Kambodsja sammen med og ble tipset om skreddere, og siden det regnet ble dagene tilbragt i butikker med proeving og bestilling og jeg endte opp med aa maatte sende hjem 7 kg klaer…. Jeg har faatt sydd meg 1 vinterjakke, 3 sommerskjoert, 1 skjorte, 4 topper, 3 langbukser og 2 capri til den nette sum av 1330 nkr – arti ja!
Det ble veldig fint vaer de siste dagene i Hoi An, og da dro vi paa sigtseeing til My Son, en ruin-by fra Cham-tiden som er «Vietnams svar paa Angkor Wat» – kunne ikke helt maale seg, men veldig fint, og det var godt aa komme seg litt ut av byen. Fikk ogsaa proevd ut solstolene paa stranda!
Saa ble det en flott busstur til Hue, langs veier som kunne konkurrert med Trollstigen. Hue var varmt og godt, og vi svetta oss gjennom en dag paa citadellet. Det ble veldig oedelagt av bombing under Amerika-krigen, men vi kunne likevel livlig forestille oss hvor flott det en gang i tiden maa ha vaert. Uansett hvor vi gikk hadde vi en hale av cyklo-sjaafoerer etter oss som tilboed «Madame 1 hour 1 dollar» men som stae og egne nordmen ville vi finne fram selv og endte med aa gaa litt lenger enn noedvendig…. Var ogsaa innom Dong Ba-markedet men det ble litt klaustrofobisk og vi sparte litt penger paa det.

Naa er vi altsaa i Hanoi, med brukbare PC’er! Spent paa hvordan denne byen blir. Haaper trafikken er litt bedre enn i HCMC. Har ikke blitt lei av aa vaere paa tur enda, men tar oss innimellom i aa fantasere om grovt broed og kjoettkaker.

