Var innom Sirkulus her en dag, der har de bestandig mye morsomt.
Var heldig og fant Gøril Wikers flotte kokebok «Leve livet!» Den har jeg hatt lyst på lenge, boka har masse flotte oppsrifter som allerede fnnes i løsbladsystem i kokebok-hylla mi 😉 Det som er så fint med denne boka er at den foreslår retter til ulike anledninger, alle ser flotte ut og er overkommelige når det gjelder vanskelighetsgrad og ingen innbefatter at du må ha alt mulig rart av utstyr og krydder som du ikke klarer å uttale navnet på. Focaccia-oppskrifta er kjempegod, og hvitløksstappa er helt nydelig! Jeg syns det er kjempegøy å lese i kokebøker, satt til og med å leste om de lekreste oppskrifter da jeg gikk med kjevelås og ikke fikk i meg annet enn det som kunne spises gjennom sugerør! Best liker jeg slike som Wiker sin der det også står litt tanker om måltider og det å samles rundt maten.

En helt annen type kokebok fikk jeg også kjøpt meg, «Olaug Løkens kokebok for almindelige husholdninger» fra 1932. Fra forordet: «… tilføiet en del nye opskrifter på råkostretter og moderne sylting…» Bokas innholdsfortegnelse inneholder blandt annet: «Om å styre et hus», «Om kjøkkengreier, «Sundhetsregler og andre regler» og det fryktelig nyttige kapittelet «Råd for uråd». Der får vi tips om hva vi skal gjøre hvis det er transmak i sjøfuglen, fluer i spiskammeret eller mark i spekeflesket. Også nyttige tips om hvilke retter som er billige og hvilke retter en kan by uventede fremmede: «Alle, selv de simpleste, når de bare er ordentlig laget og pent fremsatt». Mye nyttig lærdom!

