juletre

I dag har jeg vær på juletrejakt i Sona. Ikke at jeg skal ha juletre, men et av mine utalling søskenbarn med ekteman har som fast tradisjon  siste søndag før jul å innvitere søsken opp i skogen deres for å hente tre, og denne søndagen sneik jeg meg med. 18 stykk med store og små, som satt i traktorhengeren/hang med akebrett etter opp til hogstfeltet. Masse trær, og masse snø… Ikke så enkelt å se hvordan trærne egentlig ser ut når det er mye snø, men det ble da noen fine trær med ned.
Nedturen ja, den ble spennende! I stedet for å sitte på traktoren, ev gå, de tre kilometrene ned til gården ble det akebrett. Petter på 4 1/2 år satt forran meg og ropte vekselsvis «Fortar – fortar» eller «BRÆÆÆÆMS» mens han ratta vilt og  jeg sleit med å forhindre at vi fikk for nærgående bekjentskap med diverse trær på vei ned. Det gikk bra, men jeg tviler på om mine hofter, lår og knær vil tillate meg å komme opp av senga i morra.
Og så ble det rømmegrøt, spekemat og tomtebrygg etterpå, og til og med besøk av nissen!

