Leselista mi for 2008 viser 106 leste bøker, dvs litt over to bøker i uka (tror jeg har fått med alle sammen…). Nå er det med 8 tegneserier på lista, som jeg med viten og vilje regner som like «viktig»  lesning som hvilken som helst roman. Av de 98 ikke-illustrerte bøkene er det 31 som regnes som ungdomsbøker og som jeg har lest mye på grunn av jobb, men mange av dem har gitt meg like gode leseopplevelser som lyst-lesninga mi. Alle billedbøkene og lettlestbøkene jeg har skumma gjennom på jobb er ikke med på lista, klarer ikke å huske alle….

Det er vanskelig å trekke fram den beste boka jeg leste i 2008, det har vært mange gode. Noen syns jeg var veldig gode da jeg leste dem, men husker veldig lite av dem nå, andre sitter i meg mye lenger enn jeg hadde forventet.
Drep ikke en sangfugl av Harper Lee er en klassiker jeg lenge hadde tenkt å lese, og den innfridde virkelig.  John Ajvide Lindqvist har blitt en ny favorittforfatter, det samme med Arto Paasilinna. Veldig fornøyd med at jeg har skaffa meg hele Fables av Bill Willingham, en virkelig flott serie. Den boka som gjorde meg mest sint er Isdragen av Mikael Engström, den jeg gråt mest over er nok Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda og egentlig kan jeg ikke huske at jeg lo noe særlig av noen….

En bok kom dessverre ikke med på lista, for den ga jeg opp halvveis – og det skal litt til før jeg ikke leser ut en bok! Hadde hørt så mye om denne, det var boka som ga folk et nytt syn på livet, som er den store Leseropplevelsen og så manges inspirasjonskilde. Jeg skjønte ingenting av den jeg….

Alt i alt et godt bok-år, så spørs det hva 2009 bringer av gode, varierte og spennende leseropplevelser – gleder meg!

