engelenfrahelvete
Christopher Moore er en veldig spesiell forfatter. Jeg har tidligere lest Møkkajobb av han, og likte den ganske godt. Vet ikke om det er et godt tegn på min mentale helse at jeg liker Engelen fra helvete jeg… Forfatteren selv skriver  i en advarsel før boka: «… den inneholder mye banning samt smakfulle beskrivelser av kannibalisme og sex mellom folk i førtiårene...»  Erkeengelen Raziel er sendt til jorda for å oppfylle et barns juleønske. Han møter Joshua som nettopp har sett nissen blir drept med en spade, og han ønsker selvfølgelig at nissen skal leve igjen så jula blir reddet. Legg til en stor dose skakke personligheter, plasser alle i en liten kystby og topp det hele med snakkende hunder og lik lystne på hjerne og IKEA. Det ble en del undertrykt knising da jeg leste denne, sånn knising som en forsøker å holde igjen men som kommer ut gjennom nesen, fikk en del forundrede blikk av de rundt meg på en ellers morgentrett T-bane ja!
Tror nok ikke denne «..skitten realistisk fantasy-fiction, krydret med store doser humoristisk horror…»- boka passer for alle, men jeg står på venteliste på den siste boka av Moore som er oversatt til norsk og gleder meg vilt til å lese hva hans skudde hjerne kan finne på mer.

