For en stund siden var jeg på besøk hos en venninne som er veldig glad i å lage mat. Vi laga oss en tre-retters med chevre og skinke til forrett, kamskjell og pasta med grapefruktsaus til hovedrett og is til dessert – kjempedeilig! Glemte oppskrifta da vi skulle handle, så ikke alle ingrediensene ble med, og vi måtte improvisere litt…. I stedet for vin ble det champagne i sausen, asparges i stedet for sukkererter, og vi oppdaget at grapefruktskall er veldig sterkt – men andre omgang saus ble veldig god! Kamskjell var så godt at jeg fant ut at jeg ville prøve det sist helg også, da inspirert av denne retten.

kamskjellfc3b8r Til seks kamskjell brukte jeg
ca 1 1/2 cm chili
1 hvitløsfedd
ca 2 ss olje
ca 2 ss sherry
en sprut sitron
salt & pepper

kamskjelletter1

Kamskjellene var frosne, la dem tine i romteperatur og tørk godt av dem.
Lot chilien og hvitløken surre litt i olje før sherryen ble tømt i, og så lot jeg det koke inn litt. Kamskjellene skal bare steke i MAX 2 min på hver side, jeg lot de ligge i ca 1 1/2 min og det var passe. Serveres med pasta og godt brød. Hadde tenkt å ha asparges med, men det glemte jeg…

