lesesirkelen sist var det min tur til å foreslå hva vi skal lese til neste gang. Et av mine forslag som ble nedstemt var Päivi Laaksos bok Jeg elsker sol. Var så sikker på at Ole Jonny som jeg delte studenthjem med i Oslo hadde tipsa meg om denne boka, men så ser jeg at boka utkom i 2001, og Ole Jonny har jeg ikke snakka med siden 1996…. Hmmm….

jegelskersol

Boka består av korte stykker, noen på en side andre på bare noen linjer. Mange har fengende overskrifter som «Bæsj i Norge», «Rasende buss» og «Linda er et horenavn». Det er Päivi som forteller om sin oppvekst i Finland, sin familie og hva de gjør. Mye morsomt, men også mye rart. Boka blir fortalt fra barnets synsvinkel og dermed blir det noen fornøyelige misforståelser. Päivi tror faren er en hamster når det et tydelig at mora mener hamstrer. Det fører også til at det dramatiske i  et selvmord blir skildret på lik linje med en hårklipp.  Det er mye sauna, Koskenkorva og fiske. Boka er rar, men samtidig er ikke det bare negativt. Kunne godt tenkt meg å høre hva andre syns om boka, synd det ikke er den som skal diskuteres på neste lesesirkel.

