Nå er jeg halvveis i ferien, og så langt må jeg si jeg er MEGET fornøyd. Er på hytta, og det  jo den beste plassen på jord!  Er ferdig med å male soverommet mitt, og før- og etter-bilder kommer. Har ellers brukt dagene på å mate ender. Hver gang jeg viser meg på forsiden av hytta kommer de flaksende og vraltende og forlanger mat. Det har gått med noen kneip kan man si! Skikkelig glupske fugler…. Dessverre er de nå så vant til mennesker at de kommer til å gå andejegeren i møte når han kommer med hagla i slutten av august. Blir en stor og feit andestek av så mye brød & boller som disse bortskjemte endene har mesket seg med i sommer.

002

Har hatt hytta for meg selv, og da er det ikke NRK1 som står på. Jeg har sett sesong 4 av Arr i sjelen, og selv om Carol Jordan ikke er med lenger holder Tony Hill stand. Spennede serie, med veldig gode skuespillere. Så har jeg kost meg med den fasinerende og sjarmerende massemorderen Dexter. Der første sesong var ganske tro mot boka, tar sesong 2 en del uventede vrier. Er det muligens for å tekkes seeren at Dexter plutselig er et seksuelt vesen? Likte serien veldig godt, boka tok vel mye av og det var bare greit at en del ble dempet i filmversjon for å si det sånn… Syns også at Dexter ble mer interessant i serien enn i boka, man ble mer menneskelig om man kan si det om en type som han.
Oppdaget at maling og lydbok er en usedvanlig god kombinasjon. Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo ble veldig godt lest av Yngve Berven, og  jeg levde meg inn i Simons forelskelse, tvil og usikkerhet. Trond Petter Stamsø Munch leser Matt Rees Mordene i Betlehem med masse innlevelse og pondus. En annderleses krim, en medrivende og interessant historie.
Tok med en stor bunke bøker på hytta, og så langt har tre «mursteiner» blitt lest. Den gode borgermester av Andrew Nicoll er en historie om kjærlighet, den altoppslukende kjærligheten som snur opp ned på livet til alle som rammes av den. Småmorsom og koselig bok som passa godt på varme sommerkvelder. De dødes bibliotek av Glenn Cooper skjemmes dessverre av litt for stereotypisk persongalleri. Selve historien i seg selv var spennende og underfundig. Men den hardbarka, alkoholiserte einstøingen av en mannlig FBI agenten og hans yngre, naive kvinnelige kollega har jeg hørt om Åh så mange ganger før…. Sommerdøden er Mons Kallentofts andre bok om Malin Fors, og også denne gangen er han litt vel pratsom. Men det er spennende, uhyggelig og grusomt, og jeg kommer nok til å følge med på denne forfatteren.

006

