Leslista i år rommer 137 titler, det er 31 mer inn i fjor. I år har jeg lest flere tegneserier som passer å ta med på en slik liste, har til og med kasta meg på manga-bølgen med Death Note. Jeg hadde bestemt meg på begynnelsen av året at jeg ikke skulle bruke fritiden min på å lese barne-og ungdomsbøker som jeg ikke hadde lyst til å lese for min egen del. Det ble likevel 37 bøker lest, mange av dem ble med hjem men noen ble også lest på rolige skrankevakter. Jeg vil ikke bruke fritiden min på å lese bøker om fotballspillende 12 år gamle gutter – nix interesse for meg det – men å lese om vampyrkjærlighet gjør jeg gjerne!
Når jeg ser gjennom lista nå er det faktisk en god del bøker jeg ikke husker i det hele tatt… Har også store vansker med å plukke ut den boka som gjorde mest inntrykk. Både Mengele Zoo av Gert Nygaardshaug og The Outcast av Sadie Jones ble lest mens jeg var i Laos, og begge de bøkene huskes med glede. Johan Theorin har imponert med Skumringstimen og Nattefokk – uhyggelige begge to. Den rettferdige av Helene Uri og Ingenting å angre på av Trude Marstein er flotte bøker – og veldig tankevekkende.
Den dårligste boka?? Tja, Brodecks rapport av Philippe Claudel skjønte jeg ingenting av!

