Det er så mange som proklamerer at de baker knekkebrød for tiden, så da tenkte jeg at jeg også skulle hive meg på trenden. Fikk denne oppskrifta av Sølvi, og var vitne til at hun bakte dem i helga.

3,5 dl grov sammalt rug

3,5 dl lettkokte havregryn

2 dl solsikkekjerner

1,5 dl sesamfrø

1 dl hvetekli

0,5 dl linfrø

1 buljongterning

7 dl vann

Melet blandes godt, buljongterningen løses opp i varmt vann og dette helles i melblandingen. La det svelle 15-20 minutter før ”røra” smøres utover to bakeplater kledt med bakepapir. Lag ruter i røra med slikkepotten, 16 deler er passe størrelse. Dersom du ønsker strør du over Maldonsalt før steking- blir litt saltere da.
Stekes på 200 gr i 30 til 40 minutter, avhengig av ovnen. Jeg bytter plater og lar den første kjøle seg litt før jeg brekker opp knekkebrødene og finner ut om noen trenger litt ekstra tid i ovnen, da kan de enten settes inn i ovnen i et kvarter når ovnen er slått av eller gi dem 5 minutter ekstra på vanlig varme.

-så sa oppskrifta…. Jeg stekte mine i 40 minutter, og fortsatt var de en smule myke så de får overnatte i stekovnen tenker jeg. Glemte salt på den første plata, men det gjorde egentlig ikke noe, like gode uten. Måtte pille bakepapir da, de satt godt på papiret – men litt bakepapir skader vel ingen?

