I år ble det islandsk krim på meg, Yrsa Sigurðardóttirs to bøker om advokaten Thóra Gudmunsdóttir. Det var et spennende bekjentskap!

Thóra framstår som en levende person som jeg blir engasjert i og ønsker det beste for, både på privaten og jobbmessig.
Vi får vite en del om privatlivet hennes, og det liker jeg. Men det bli ikke for mye og kommer ikke i veien for krimhistorien. I Det tredje tegnet er det en ung student som er myrdet på grusomt vis. Politiet mener de har oppklart mordet, men offerets famile er ikke fornøyd med politiets arbeid og engasjerer Thóra for å se nærmere på saken. I Den som graver en grav- er det en hotelleier som vil ha avslag i prisen på en gård han har kjøpt fordi det spøker der, og så blir selvfølgelig noen myrdet…
Jeg syns begge bøkene var skikkelig gode. Det var flere potensielle mordere i hver historie, men jeg skjønte ikke hvem det var før Thóra og det er jo bra! Irriterende når jeg skjønner hve som er morderen før «helten» gjør det. Liker også de små dryppene vi frå fra Thóras famileliv, og det blir veldig spennede å se hvordan det går i boka Aske, som jeg håper jeg får lest snart.

