John Irving er en av mine favorittforfattere, men de siste bøkene han har kommet med har skuffa meg. Med Siste natt i Twisted River er John tilbake i godt slag!

Som enkelte anmeldere skriver er boken «klassisk Irvinsk» – men det er jo et som er bra! Når jeg leser en bok av John Irving forventer jeg at noen driver med bryting, at det dukker opp en bjørn og en prostituert og at noen har seg med noen de ikke skulle ha gått til sengs med – det er sånn dat skal være i det Irvinske universet.
Kokken Dominic Baciagalupo og sønnen hans Daniel er på flukt fra en gal politimann etter at Daniel mistok politimannens elskerinne for å være en bjørn som prøvde å spise farens hans og drepte henne med en stekepanne – noe slikt er det vel bare Irving som kan komme på! Boka er full av spsielle personer med sine egen små historier, historier som med bare litt mer utbrodering like gjerne kunne vært enkeltstående noveller. Boka strekker seg over 50 år, og slutter på en snedig måte med begynnelsen. Jeg storkoste meg mens jeg leste denne, anbefales!

