Sommeren er krim-tid for meg, og det har blitt noen i sjangeren denne korte & kalde sommeren også. Dessverre har mange av dem vært både kjedelige og forutsigbare, og når jeg ser på leseliste mi nå er det flere jeg knapt husker noe om. Men den jeg «ofret» trening for å lese ferdig i kveld, den tror jeg at jeg kommer til å huske en stund – den var guffen på en god måte!

Tora har nettopp flyttet til Shetlandsøyene sammen med ektemannen Duncan. Han er oppvokst på øyene, men har vært der veldig lite de siste tyve årene. Tora skal begrave en hest på eiendommen sin, men finner liket av en ung kvinne begravd der. Kvinnen mangler hjertet, har mystiske runer skåret inn i ryggen og har født et barn bare noen dager før hun ble drept. Tora kjenner igjen runene fra huset til svigerforeldrene, og begynner å forske mer på hva de betyr. Hun oppdager en forbindelse til en gammel shetlandsk kultdyrkelse, som det virker som mange på øya vil holde skjult.  Når hun finner en merkelige sammenheng med fødselsstatistikken og antall unge kvinner som dør på øyene skjønner Tora at hun er på sporet av noe mye større enn hun kan fatte konsekvensene av. Samtidig virker det som politiet med vilje styrer etterforskningen i feil retning, og også sykehuset som Tora jobber ved legger liten vekt på det Tora finner ut. Hvem kan hun stole på?
Grøssende uhyggelig og nervepirrenede spennende!!!

