Nok en helt nydelig bok av Cornelia Funke! Har lest og likt Tyvenes herre og Blekkhjerte-serien før, og var veldig spent på denne boka som er den første i en trilogi. Den har vært med på Cappelen Damms bokbloggturne og fått en del dårlig omtale der, men jeg syns ikke den fortjener all kritikken. La gå at det er en del klisjeer og overdrevent poetisk språk men det syns jeg faktisk passer bra i en fantasybok som henter elementer fra eventyrenes verden. Som i de andre bøkene av Funke syns jeg det var lett å se for seg det hun skriver om, hun skriver visuelt på en måte…


I boka møter vi brødrene Will og Jacob Recless. Jacob har i flere år reist til landet bak speilet, landet der eventyr er virkelig og han har opplevd mye spennende. Nå har også hans yngre bror Will kommet seg dit, og har blitt hardt skadet. Vi følger Jacobs kamp for å redde broren, før svart magi forvandler han til en mann av stein. Jeg syns det var en god historie, lest i et jafs en rolig søndag i sofaen. Gleder meg til bok to!

