Dette er en av de bøkene som jeg har tenk å lese lenge, men bare aldri har tatt meg tid til å lese. Mamma var den første som tipsa meg om den, mens hun satt i sofaen og kniste. På posesalg hos Fretex havna den i posen, og etter noen måneder i en stabel på stuegulvet er den nå lest. Og jeg kosa meg og småfniste 🙂 Jeg gråter lett av bøker, men knising er det lenge siden jeg har opplevd!
Boka er skrevet av Knud H. Thomsen, og min utgave kom i 1981. Jeg vet ingenting om forfatteren, men han har flere bøker på hylla i biblioteket.
Handlingen tar til i Athen i 1944, der maskiningeniøren Jangos får beskjed fra sjefen om å dra til Aina, en liten Makedonsk landsby, for å bygge opp bomullsspinneriet hans der. I landsbyen Aina er det mangel på mannfolk i den rette alderen, og dermed mange enker med behov som må tilfredstilles. Jangos blir meget motvillig de utsultede enkers redning, og ved et slumpetreff blir han også landsbyens helt. Dermed er han en selvfølgelig del av redningsaksjonen som reiser til Jugoslavia for å hente hjem Ainas kirkeklokke som ble stjålet for noen år siden….
Virkelig en bok å kose seg med, masse morsomme komentarer, flotte personer, fine formuleringer og en hjertevarm historie.

