De siste ukene har jeg kost meg med Francis Meyers lidenskap av Henrik H. Langeland, fremragende lest av Ivar Nergaard. Ikke noe problem å kjøre hver dag da nei. Jeg har hørt mye godt om denne lydboka før, og hadde store forvetninger til at dette skulle bli bra, og jeg ble ikke skuffet. For det første har Ivar Nergaard en veldig behagelig stemme å høre på, og han er akkurat passe teatralsk. I tilleg var litteraturprofessor Francis Meyer en sympatisk persom å bli kjent med. Han har virkelig livet på stell, god jobb, elskerinne, trofaste venner, hus og hytte. Alt er bra. Men så blir han hodestups frelsket i Nadia, en av sine studenter. Fra da av er ikke Francis verken rasjonell eller velbalansert, og jeg føler virkelig med han i både opp- og nedturer i forholdet til Nadia. Syns Langeland har klart å fremstille Francis som en veldig levende karakter, som balanserer mellom de typiske klisjeene «tørr proffessor» og «hodestups forelsket tenåring». Anbefales virkelig!

