Har virkelig fått sansen for Avdeling Q-bøkene av Jussi Adler-Olsen. Første boka i serien, Kvinnen i buret, har stått i bokhylla mi et par år uten at den har frista meg. Etter tips fra en venninne som vanligvis ikke liker krim begynte jeg på den, og nå har jeg lest alle tre i serien i et jafs. De er utrolig spennende!

Carl Mørck har vært ute for en traumatisk opplevelse på jobb, og siden han er en fyr mange har vansker med å sammarbeide med i utgangspunktet blir han utpekt til å være leder for den nyopprettede avdeling Q som skal ta seg av uoppklarte gamle saker fra hele Danmark. På den måten tenker kollegene at de kan stue han vekk i en kjeller og ikke se så mye til han. Men Carl tar tak i saker som får store konsekvenser, og sammen med sine uortodokse medhjepere Assad og Rose graver han opp mye grums. Ikke bare er historiene kjempespennende, men personene i historiene gjør også virkelig inntrykk. Får vite akkurat nok om Carls privatliv til at han blir en ekte og levende person, og Assad blir jeg bare mer og mer nyskjerrig på – den mannen har hemmeligheter! Til nå har det kommet tre bøker i serien, Kvinnen i buret, Fasandreperne og Flaskepost fra P. Gleder meg til flere bøker!

